برگ موم یا پوکه را در بهار چه وقت اضافه کنیم


 

یکی از مسایلی که زنبورداران در این موقع از سال با آن مواجه هستند نحوه صحیح اضافه کردن پوکه و یا برگ موم می‌باشد.

به کندوهای ضعیف زیر چهار قاب خود برای رشد سریعتر می‌توانید پوکه‌های سالم و روشن را استفاده کنید تا شهد صرف تخمریزی و رشد سریعتر زنبور گردد.
زنبورهای قوی بالای هفت قاب خود را توصیه می‌کنیم حتماً از برگ موم استفاده کنید.
استفاده از برگ موم باعث سلامت کلنی، ترشح موم زنبوران جوان و جلوگیری از بچه‌دهی زود هنگام می‌شود.
پوکه‌های سیاه و کپک زده خود را، که نور خورشید از آنها عبور نمی‌کند از رده خارج کنید. پوکه‌های نو، سالم اما کپک زده خود را زیر شیر آب بشورید و در گرمای ملایم و زیر سی درجه قرار دهید تا کپک و رطوبت آنها پاک شود، سپس استفاده کنید.
اگر شهد و گرده محیط زیاد است توصیه می‌شود برای زنبور بالای چهار قاب حتماً از برگ موم استفاده شود چرا که استفاده از پوکه باعث می‌شود پوکه از شهد و گرده پر شود و فضای کمی برای تخمریزی ملکه باقی بماند و رشد کلنی کم می‌شود اما استفاده از برگ موم باعث می‌شود شهد و گرده صرف موم بافی شود و تخمریزی سرتاسری شود.
بنابراین در فصل رشد جمعیت باید سعی شود بهترین کار را برای تخمریزی بیشتر و بهتر انجام داد و اضافه کردن پوکه و برگ موم بر همین مبنا می‌باشد.
توصیه می‌شود پوکه‌های سالم و تمیز را برای بچه زنبورها، زمانی که موم بافی متوقف می‌شود و یا فصل عسل ذخیره و نگهداری کنید.
دقت داشته باشید استفاده به موقع از برگ موم باعث می‌شود ملکه چند بار در شان تخمریزی کند و پوکه محکم شود و در عسل گیری نشکند. در صورتی که برگ موم دیر هنگام داده شود ملکه فرصت تخمریزی چند باره را پیدا نکرده و شان‌های تازه و پر عسل در عسل‌گیری احتمال شکسته شدنشان زیاد است و توصیه می شود با شان و قاب فروخته شوند.

 

    

منبع : عبدالرسول حافظی (زنبوردار)